vineri, 3 mai 2013

Cronicărit … după ureche

După ureche, pentru că am lipsit de la întrunirea cenaclului din 24.03.2013, și din auzite am încropit cele ce urmează.
Ordinea de zi a avut două puncte: 1)Recenzie susținută de Constantin Dehelean și 2) Grupaj de poezie susținut de Iulian Petrescu.
La discuții, după ce s-au produs cei doi, au luat parte: Petre Don, Mircea Iovi, Eugen Pădureanu. A fost apreciată recenzia prezentată de C-tin Dehelean, referitoare la volumul „Descântător splendorii ferecate”, autor Vladimir Belity, intitulată „Subiectivismul poetic/Experiența personală și arhitectura poetică/Experiența impersonală. Am citit-o și eu. Este, de departe, mai mult decât o recenzie, este o cronică literară de anvergură. I s-ar putea imputa unele expresii prea cătate, începând cu titlul, și unele formulări „clișeistice”(pelerin prin lumea poetică, subiectivismul poetic, merejele efemeridelor orientale etc.), prețiozități ce vor să imprime un aer doct textului.
Textele propuse de Iulian Petrescu au produs o impresie plăcută asistenței, mulți considerându-l în progres. Am văzut și eu grupajul, Iulian este încă în stadiul „adolescentin al poeziei”, deși se văd urme de progres, trebuie să esențializeze într-o măsură mai mare și să renunțe la tonul explicativ-declarativ.



Din textele celor doi autori am reținut:

„Dar experiența lecturii poeziilor cuprinse în cele o sută de pagini mă determină să mă consider un “ucenic vrăjit” de taina „călătoriei spre neantul ferm” cum spune ”îmblânzitorul cuvintelor-necuvintelor”. Poetul Vladimir Belity, un adevărat pelerin prin lumea poetică, face, iată, un popas printre oameni pentru a permite acestora să guste din mana zeilor. La acest popas al lui participăm și noi, după putință, la festinul la care ne invită cu generozitate. Ritualul, sau ritualurile prezente la acest popas/festin este unul cu două componente: unul al subiectivității poetice și unul al arhitecturii poetice. Poezia orientală este cea care are cea mai complexă și completă componentă ritualică. Subiectivitatea descoperită, expusă firii umane, ca un fel de ofrandă; se sprijină pe o formulă de geometrie poetică făcând-o subordonată ritualului. Aceste valențe ale receptării poetice determină dezlegarea enigmelor pe care autorul le produce.” (Constantin Dehelean)

*
„Îmi iau umbra lucrurilor și plec.
Aceeași monotonie.
Ție nici că-ți pasă.
Te visezi mereu,
A nopților crăiasă.
...........................
*
E noapte de decembrie
Noapte bacoviană
Natura zgribulită
Își ascunde ramurile
Sub plapuma de omat”
(Iulian Petrescu)

Cronicar de serviciu: Constantin Butunoi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu